Menü

Főoldal »  Hírek, közlemények »  Mit kell tudni a cégkapu regisztrációról?

Hírek

Mit kell tudni a cégkapu regisztrációról?

A cégek hivatalos ügyintézését, az államigazgatási szervekkel történő kapcsolattartást nagy részben befolyásolja a kötelező elektronikus ügyintézés, az úgynevezett cégkapus rendszer bevezetése.

Minden cég számára kötelező az elektronikus ügyintézés. Előnye, hogy gyorsabb, olcsóbb a papír alapú ügyintézésnél. A 2018. január 1-jétől induló cégkapu, kötelező elektronikus ügyintézés talán az elmúlt évek egyik legjelentősebb változása, amelynek köszönhetően a hivatalok és az intézmények már a cégkapu címen keresztül is megtalálhatják a cégeket. A cégekkel való kommunikáció tehát teljes mértékben megváltozik.

Ha regisztrációval, a cégkapu működésével kapcsolatos bármilyen kérdése van kérjük, hogy hívja a 1818-t. A telefonos menürendszerben kérjük, hogy itt válassza ki a megfelelő menüpontot.

Kinek kell regisztrálni?

Az e-ügyintézési törvény szerint és az ehhez kapcsolodó kormányrendelet szerint 2017. augusztus 30-ig minden gazdálkodószervezetnek regisztrálnia kell magát a cégkapus rendszerben, a https://cegkapu.gov.hu oldalon, vagyis az erre biztosított kormányzati szolgáltató oldalon.

A gazdálkodó szervezetek közé tartoznak, a betéti társaságok, korlátolt felelősségű társaságok, részvénytársaságok, alapítványok, egyesületek, szövetkezetek, helyi önkormányzatok, költségvetési szervek, köztestületek, az állami vállalat, végrehajtói iroda, közjegyzői iroda, ügyvédi iroda, szabadalmi ügyvivői iroda, külföldi vállalat fióktelepe, egyéni cég…

Cégkapu – gazdálkodó szervezeteknek

A cégkapus regisztrációra kötelezetteknek saját ügyfélkapus elérhetőségre van szükségük. A cégkapus rendszerben már nem a magánszemély, hanem maga a cég fog kommunikálni. A bejelentkezést végző cégképviseletre jogosult személy saját maga is lehet cégkapus megbízott, ám a vállalkozáson belül mást is megbízhat az adminisztrációs feladattal, a levelezés kötelezettségével.

A több jogosult a központi e-mail címen egy, 300 MB-os ingyenes tárhelyet kezel majd, melyet a Nemzeti Infokommunikációs Zrt. biztosít a cégek számára. Ez a tárhely biztonságos, hiteles, igazolja a hivatalos levelezés megtörténtét.

Regisztráció

Az e-mail-címmel és az ügyfélkapus felhasználónévvel, jelszóval be kell lépni a https://cegkapu.gov.hu oldalra. Ha valamelyik cégképviseletre jogosult személy például valamely oknál fogva nem tudja elektronikus megszerezni az ügyfélkapu jogosultságot, el kell mennie ennek érdekében a legközelebbi kormányablakhoz, mert nem tud továbblépni a cégkapus ügyintézéshez. Az új elektronikus személyivel akár otthonról is nyitható Ügyfélkapu. Ha ezzel kapcsolatban van bármilyen kérdése, kérjük, hogy hívja a 1818-t. A telefonos menürendszerben itt válassza ki a megfelelő menüpontot.

A „Cégjegyzékben szereplő gazdálkodó szervezet” felirattal ki kell választani a cég formáját, majd megadni adószámát. A cég képviseletére jogosult személy bejelölése után a rendszer ellenőrzi az adatokat a közhiteles nyilvántartásokban. Ezért érdemes például magának a vállalkozás ügyvezetőjének, az önálló aláírásra jogosultnak a regisztrációt elvégeznie, mert ha valaki mást bíz meg, akkor a rendszer további dokumentumokat, igazolásokat kér, míg az ő esetében a cégjegyzék bizonyítja eljárási jogosultságát.

Ezt követően kétszer meg kell adni az e-mail-címet. A rendszer az adatok mentése után visszaigazolást küld (ezt érdemes elmenteni). Ezt követi a tényleges regisztráció, és a rendszer megadja az azonosító számot.

Lehet egyébként az úgynevezett E-űrlappal is regisztrálni – vagyis akkor a bemutatott folyamatra nincs szükség –, ám ehhez a meghatalmazó cég elektronikusan hitelesített cégkivonatát és az elektronikusan hitelesített aláírási címpéldányát is csatolni kell, ezek beszerzése azonban többletmunkának tűnik a „normál” cégkapus regisztrációhoz képest.

Milyen következménye lehet annak, ha egy cég nem regisztrál?

Az előbbiekben volt róla szó, hogy a cégkapus regisztrációra kötelezettek augusztus 30-ig tudnak kötelezettségüknek eleget tenni a https://cegkapu.gov.hu oldalon. Ha valaki ezt nem teszi meg, nem kényszerül azonnal szembenézni a hátrányos jogkövetkezményekkel, a törvény átmeneti felkészülési időszakot biztosít 2017. december 31-ig.

Azok a cégek, akik 2018. január elsején sem rendelkeznek még érvényes regisztrációval, azok számíthatnak a törvényességi felügyeleti eljárás vagy a hatósági ellenőrzés megindítására. A hatóságok az év végéig adott esetben a hagyományos módon hívják fel az ügyfeleket arra, hogy dokumentumaikat kizárólag elektronikus úton nyújthatják be.


Navigáció