Hírek
Megérkezett az e-személyi
Újabb mérföldkőhöz érkezett a magyar közigazgatás. 2016. január 1-én megjelent az első elektronikus, többfunkciós személyazonosító igazolvány, amelyet az elektronikus személyazonosításon túl elektronikus aláírásra is használhatunk, továbbá a TAJ-kártya és adóazonosító igazolvány funkcióit is ellátja. Az új személyazonosító igazolványba épített magas biztonságú tároló elemnek (chipnek) köszönhetően 2016-tól egy biztonságosabb és korszerűbb okmánnyal intézhetjük ügyeinket.
Módosítva 2016. április 26., 15:31
Megosztás Megosztás
Nyomtatás Nyomtatás

A személyazonosító okmányok történetében forradalmi újításnak számított, amikor 2000. január 1-jén bevezették az érvényben lévő követelményeknek megfelelő, kártya formátumú személyazonosító igazolványt. A technológia gyors ütemű fejlődése azonban szükségessé tette a jelenlegi modell felülvizsgálatát. Az új okmány biztonságos módon egyesít különböző, a vizuális és elektronikus személyazonosításhoz kapcsolódó elemeket.

„Az új személyazonosító igazolvány a XXI. század technikai elvárásainak és az európai uniós követelményeknek is teljes mértékben megfelel, bevezetése jelentős lépést jelent a hatékony, felhasználóbarát és modern elektronikus közigazgatás továbbfejlesztése érdekében.” – közölte Dr. Ignácz István, a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának elnöke az MTI-vel.

Kényelmesebb és biztonságosabb személyi

A 2016. január 1-jétől kibocsátásra kerülő korszerű elektronikus személyazonosító igazolvány számos olyan funkcióval rendelkezik majd, amelyeknek köszönhetően az állampolgárok kényelmesebben, egyszerűbben, gyorsabban intézhetik közigazgatási ügyeiket is. Az új igazolvány amellett, hogy vizuálisan tartalmazza a jelenlegi személyazonosító igazolvány adattartalmát, olyan beépített, magas biztonságú chippel is rendelkezik, amely tárolja a személyazonosító adatokat, az állampolgárok döntésétől függően az ujjnyomatukat, az elektronikus aláírás létrehozásához szükséges adataikat, illetve a társadalombiztosítási- és adóazonosító jelüket is.

Az új típusú okmány magas biztonsági fokát az egyes funkciókat megtestesítő adatcsoportok egymástól elkülönült tárolása garantálja. Egyszerre csak egy funkciót lehet majd használni, megakadályozva ezzel, hogy több adatunk is hozzáférhető legyen az arra nem jogosultak számára. A kártyán elektronikusan tárolt adatokhoz való teljes hozzáférésre nincs lehetőség. Az ujjlenyomat tárolással az új okmány magas biztonságú, hiteles személyazonosításra is alkalmas lesz – az okmány és a személy egyértelmű egymáshoz rendelésével. A különböző intézményekben működő kártyolvasók segítségével gyorsabbá válik az ügyintézés.

Egyetlen érintéssel intézhető ügyek

Az állandó személyazonosító igazolvány online szolgáltatások igénybevételére is használható a megfelelő eszközök és szoftver beszerzése után. Az e-személyihez szükséges kártyaolvasók telepítése folyamatos. A kártyán található adatok beolvasásához szükséges készülékeket az adott intézmény - saját hatáskörében - rendeli meg. A legtöbb fekvőbeteg intézményben elhelyezésre került a kártyaolvasó. A különböző intézmények, háziorvosok, szakrendelők, magán egészségügyi szolgáltatók proaktivitásán múlik, hogy az adott készüléket milyen ütemben szerzik be. 

Tájékoztatás PIN kód aktiválásról és a kártyaolvasókról

Az új személyazonosító igazolvány azonosítási, illetve elektronikus aláírási funkciójának első használata előtt szükséges az egyes funkciókat az aktiváló PIN kódok segítségével aktiválni, majd ezt követően az állandó PIN kódokat beállítani. Az új személyazonosító igazolványhoz tartozó PIN kód aktiválása, valamint cseréje tervezetten egy időben, 2016. február 1-től válik elérhetővé mind az okmányirodai és kormányablak ügyfélszolgálatokon, mind pedig állampolgárok számára otthonról is elérhető, elektronikus úton. Az okmányirodai és kormányablak ügyfélszolgálatokon történő személyes aktiválás mellett az állampolgároknak lehetősége lesz az aktiválás otthonról történő elvégzésére is, ehhez rendelkezniük kell otthoni okmányolvasóval (erről bővebben a http://www.kekkh.gov.hu/Eszemelyi/kartyaolvaso/kartyaolvaso_altalanos_informaciok linken olvashatnak), illetve le kell tölteniük az eSzemelyi Kliens alkalmazást, amely szintén február 1-től lesz elérhető a http://www.kekkh.gov.hu/Eszemelyi/kartyaolvaso/kartyaolvaso_alkalmazas felületen (első lépésként Windows 8.1 operációs rendszerre, majd a későbbiekben további operációs rendszerekre is).

A KEKKH által már műszakilag és alkalmazhatóság szempontjából bevizsgált Reiner cyberJack® RFID standard HUN és a Reiner cyberJack® RFID basis típusú készülékek előre láthatóan 2016. január végétől a Magyar Posta árusításra kijelölt postahelyein és Webshop-jában is megvásárolhatóak, továbbá megtalálhatók a készülékeket árusító szaküzletekben. A Reiner cyberJack® RFID basis típusú készülék 2016. január 25-étől már a Magyar Posta Webshop-jában is megvásárolható 12 990 Ft-ért:

http://eshop.posta.hu/storefront/kartyaolvasok-es-ado-nyomtatvanyok/kartyaolvasok/cAN0101--cAN0005--p1.html

További információ az e-személyi hivatalos weblapján itt található

Az új személyazonosító igazolvány használatára történő átállás fokozatosan történik majd. 2016. január 1-jét követően, ha az állampolgár személyazonosító igazolványt igényel, számára már az új okmányt állítja ki a Hivatal.